Een auto of een motor
Veel jongeren willen graag een scouter rijden zodra ze oud genoeg zijn. Maar de hoeveelheid motoren en auto’s is niet gelijk verdeeld. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van een motor tegenover de auto? Allereerst zijn vooral de bobber motor modellen veel stoerder dan veel auto’s. Uitstraling is erg belangrijk, maar veiligheid staat ook centraal. Een motor voelt veel kwetsbaarder dan een auto omdat je in een auto opgesloten zit en op een motor niet. Ook kun je in een auto een heel gezin vervoeren, en bij een motor moet er een zijspan aan om meer dan een persoon mee te kunnen nemen.
Makkelijk schakelen
Auto’s hebben een schakelbak, die soms automatisch en soms met de hand te bedienen is. Schakelen gaat veel sneller op een Kawasaki bike 750 dan in een auto. Dat komt doordat je in een auto eerst de koppeling in moet trappen en vervolgens de pook naar de juiste positie moet duwen. Op een motor gaat dit veel meer als in een raceauto, namelijk doordat je met een snelle beweging de versnelling eentje kunt verhogen dan wel verlagen.
Wat kost dat?
Wat is eigenlijk het verschil in onderhoud? Een voertuig moet om de zoveel jaar door de APK heen kunnen komen. Als dat niet meteen lukt, moet er het een en ander worden opgeknapt om het voertuig weer de weg op te krijgen. Een auto heeft veel onderdelen, dus veel onderdelen die mogelijk vervangen moeten worden. De hd onderdelen zijn wel erg duur vergeleken met auto-onderdelen. Hierdoor is het lastig in te schatten welke van de twee duurder is in het onderhoud.
Een ander voordeel van de motor is dat gas geven erg eenvoudig is. Gas geven met gashendels van choppershop is vrij eenvoudig terwijl een gaspedaal in een auto een stijve knie kan opleveren. Het laatste wat je wilt is geblesseerd raken terwijl je naar je werk rijdt. Dit kan weer een voordeel zijn van een motor, maar het is wel weer ingewikkelder omdat een motor twee wielen heeft. Hierdoor is de motor minder stabiel dan een auto, met zijn vier wielen. Gas geven is bij een motor meer een kunst. Je moet namelijk ervoor zorgen dat je niet omvalt in de bocht.