Tips voor het kiezen van de geschikte motorhelm
Begin je met motorrijden? Dan zul je inmiddels ontdekt hebben dat er nogal wat bij komt kijken. Allereerst moest je natuurlijk je rijbewijs zien te halen en ging je vervolgens op zoek naar een motor. Dan moet je een goedkope motorverzekering zien te vinden, eventueel ruimte om je motor te stallen en vervolgens komt de motoruitrusting om de hoek kijken. Motorjas, motorbroek, motorlaarzen: hoe kies je de motorkleding die bij je past? En dan is het belangrijkste deel van je uitrusting nog niet eens genoemd, namelijk het gedeelte dat je hoofd beschermt. Daarom gaan we in dit artikel in op de vraag: waar moet je op letten bij het kiezen van een motorhelm?
De juiste maat
Allereerst is het belangrijk de juiste maat helm te vinden. Dat een helm te klein is wanneer je er niet met hoofd in past, moge duidelijk zijn. Maar een helm die te ruim zit is ook weer niet goed, want die kan losschieten wanneer je ten val komt. Je ideale maat kun je berekenen door de omtrek van je hoofd zo’n tweeënhalve centimeter boven je wenkbrauwen op te meten. Kies vervolgens liever voor een helm die iets te krap zit dan te ruim. Een krappe helm kan nog iets uitzetten, een ruime helm daarentegen zal vanzelfsprekend niet krimpen.
Het juiste materiaal
Vervolgens zul je ontdekken dat helmen globaal gezien verkrijgbaar zijn in drie verschillende materialen: polycarbonaat, glasvezel en carbon. Polycarbonaat is de goedkoopste variant en dat heeft een reden. In dit materiaal zitten namelijk weekmakers verwerkt, waardoor de absorberende kracht met de jaren minder wordt. Aanbevolen wordt dan ook om een helm van polycarbonaat na pakweg drie jaar te vervangen. Op die manier kan de keuze voor polycarbonaat toch een stuk duurder uitvallen dan verwacht.
Glasvezel en carbon zijn wat dat betreft meer duurzame keuzes. Deze materialen zijn lichter en dat wordt door de meeste motorrijders als prettiger ervaren. Het lagere gewicht wil echter beslist niet zeggen dat ze minder sterk zijn. Het grootste verschil tussen deze twee materialen is dat carbon de impact van een eventuele val optimaal verdeelt over de hele schaal. Dit maakt helmen van carbon nog wat duurder (én veiliger!) dan glasvezel. Voor beide materialen geldt dat ze na een jaar of negen aan vervanging toe zijn.
Welke type helm?
Tot slot dien je nog de afweging te maken voor welk type helm je wilt gaan. Daarmee bedoelen we de vorm van de helm. Als we de motorcrosshelm even buiten beschouwing laten – deze is immers bedoeld voor motorcross – zijn er nog drie soorten helmen te onderscheiden. Zo is er de zogeheten jethelm, beter bekend als het ‘potje’, met een zogeheten open vizier. Hierbij is je kin niet beschermd, maar heb je in de zomer minder last van de hitte. Eerder een keuze voor comfort dan voor veiligheid.
De tweede optie is de systeemhelm, die prettig is tijdens het touren. Deze helm beschikt namelijk over een openklapbaar vizier. Rij je op langzame snelheid, dan kun je de helm openklappen en heb je ventilatie in je gezicht. Bij hogere snelheden doe je de helm dicht en is het gehele gezicht beschermd.
Tot slot de meest veilige, maar tevens meest beperkende variant: de integraalhelm. Deze kun je niet openklappen en beschermt dus te allen tijde je hele hoofd optimaal. Een nadeel daarvan kan zijn dat je minder zicht naar de zijkanten hebt dan bij een systeem- of jethelm.